Sidor

lördag 16 juli 2011

Krokad grytlapp

Nu har jag fått klar min krokade testgrytlapp. Jag började med att kroka bara ur minnet vad jag kom ihåg att jag sett andra göra. Det var svårt att få kanterna raka. Till sist fick jag det rätt med raka kanter när jag hittade ett par filmer att titta på.

Tunisian crochet, Afghan crochet or Tricot Crochet from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Tänk på var du sticker ner virknålen i nya maskor och kom ihåg luftmaska vid varvbyte!
Här finns också en film och beskrivning.
Så här blev min grytlapp krokad av restgarn med virkad picotkant runt..


Nästa gång ska jag nog få det bättre med jämna raka kanter och inga ränder när jag krokar olika dagar.
Det är roligt att pröva på nygamla tekniker ibland. Krokning kallas också tunisisk eller afghansk virkning.

7 kommentarer:

  1. Påminner om min påbörjade grytlapp :-)
    Jag vill gärna ha STORA grytlappar så jag tyckte det var jobbigt att kroka med alla maskor på nålen - alltså blev den inte färdig.
    Kram

    SvaraRadera
  2. va häftigt med film så man ser hur det går till.. jag ha så menat att köpa en sån virk/sticknål.. för jag skulle så vilja prova på.. måste bli av nu då jag ha sett hur det går till...inte gör det väl nått om det är lite konstigt i nån kant i till en pannlapp..Kram..

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Vad spännande att du tagit upp krokningen! Jag har aldrig provat det själv, så det är roligt att läsa om det här hos dig.

    Vad fin grytlappaen blev!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  4. Håller med. Det var väldigt svårt från början att få kanterna raka. Jag hittade också en film och DÅ gick det bättre. Första försöken blev som lutande tornet i Pisa :-) Det blir tjocka och täta grytlappar då man krokar.

    SvaraRadera
  5. Vad roligt det är med olika tekniker.

    Grytlappen blev jättefin.

    SvaraRadera
  6. Fin! Jag hittade en krokningsnål på loppis för några månader sen. Dum som jag var köpte jag inte den, ångrar mig så!

    SvaraRadera
  7. Hur bär man sig åt för att få arbetet lika på båda sidorna? Jag har gjort det för länge sedan men glömt hur jag gjorde

    SvaraRadera